Friday 1 November 2013

Filled Under:

Beginilah Rupa Dan Warna Air Zam-zam Dengan Air Biasa Bila Di X-ray



Jeddah - Air zamzam berbeza dengan air biasa. Air dari tanah suci Makkah yang menjadi kegemaran buah tangan jemaah haji ini bila dilihat dari X- Ray kelihatan lebih pekat.

Seperti yang detikcom lihat di Madinatul Hujaj , Jeddah , Arab Saudi , di tempat bagasi jemaah haji yang terbang dengan Garuda Indonesia, Selasa ( 29/10/2013 ) .


Melewati mesin X- Ray diketahui air zamzam berwarna pekat dan kelihatan hitam. Sedang air biasa terlihat biasa saja.

"Air zamzam berbeza, jadi mudah dikenali melalui X- Ray ," jelas petugas X- Ray Garuda, Zainul kepada wartawan.

Di Hujaj ini , pasukan X- Ray Garuda melakukan pemeriksaan . Jemaah memang dilarang membawa zamzam berkaitan keselamatan penerbangan.

Setiap jemaah haji akan mendapatkan zamzam sebanyak 5 liter seorang . Zamzam itu diberikan Garuda dalam bungkusan khas yang telah selamat.

Air zamzam ini menurut sejarahnya dijumpai Nabi Ismail setelah ibundanya Siti Hajar berlari -lari mencari mata air. Tak lama , terlihat air memancar dari tanah di sela -sela jari Ismail.

Hingga kini, air itu dikenali dengan air zamzam. Air ini memang terasa berbeza dengan air biasa. Air ini banyak mengandungi mineral dan berkhasiat.




1 comments:

  1. lawa lah template blog awak ni,,,boleh bagi free tak ke saya,,untuk blog saya yg pernah awak kunjungi kemenagkarimun.blogspot.com

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers