Wednesday 25 December 2013

Filled Under:

Pelik -Lelaki Ini Jadikan Lubang Kubur Sebagai Rumah.


Bratislav Stojanovic seorang lelaki yang kehilangan tempat tinggal berasal dari Serbia ini telah menjadikan sebuah kubur sebagai tempatnya tidur setiap malam , dan sudah mendiami selama 15 tahun .

Stojanovic , tinggal disebuah perkuburan yang sudah kosong di kompleks perkuburan di bandar Nis . Lelaki berusia 40 tahun ini pada mulanya tidur di atas kubur , tetapi kerana cuaca yang sejuk akhirnya ia memutuskan untuk pindah ke dalam kubur yang sudah kosong .


Saya pada mulanya takut , tapi akhirnya saya sudah terbiasa tinggal di dalam kubur . Sekarang saya lebih takut orang yang masih hidup daripada dengan orang yang sudah mati , " kata Stojanovic .

Lelaki yang dulunya bekerja sebagai pekerja pembinaan ini mengatakan bahawa tinggal di dalam kubur itu ia lakukan kerana rumah miliknya terbakar , ia juga kehilangan pekerjaannya , dan saat itu Serbia sedang mengalami pergolakan politik . Sehingga ia tidak mempunyai wang untuk membeli rumah baru .

Tinggal di komplek pengkuburan membuatnya merasa lebih tenang dan tidak terganggu . Kadang - kadang penduduk setempat akan membawakannya makanan dan kelengkapan lain yang ia perlukan .

Stojanovic menghabiskan hari - harinya dengan mencari sampah dan sisa - sisa makanan . " Saya tidak pernah mencuri apapun . Saya bahkan tidak merosakkan kubur yang saya menginapi  , ungkapnya



Stojanovic adalah salah satu daripada kira-kira 200,000 orang kehilangan tempat tinggal yang tinggal di Serbia . Walaupun penduduk kehilangan tempat tinggal relatif besar , tapi tempat perlindungan untuk orang miskin di Serbia masih kurang .

Hanya 12 bandar di Serbia yang mempunyai tempat perlindungan dan mereka berjuang untuk  tinggal di sana dengan membayar wang sewanya , ujar salah seorang sukarelawan , jokic Mirna .









0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers