Thursday 2 January 2014

Filled Under:

Pertandiangan Ratu Cantik Khas Untuk Unta Di Abu Dhabi.Video


Pertandingan kecantikan ternyata tidak hanya dimilik kaum wanita saja . Salah satu negara di Timur Tengah yakni Emiriah Arab membuat pertandingan kecantikan untuk unta . Unta memang selama ini dikenali sebagai haiwan khas padang pasir yang amat dicintai oleh warga sana .

Acara ini diadakan dalam sebuah festival Al Dhafra yang diadakan tiap-tiap tahun di Abu Dhabi . Sekiranya akan ada 30 ribu unta yang mengambil bahagian dari seluruh penjuru Emiriah Arab . Yang unik , unta - unta ini juga dihias dengan pelbagai perhiasan seperti kalung emas dan anting yang berwarna - warni .

Pertandingan ini akan dilakukan dalam dua tahap yakni Asayel untuk unta berwarna terang . Kedua adalah Majahim untuk unta berkulit gelap . Juri akan memutuskan 10 unta yang berhak jadi pemenangnya .

Lalu bagaimana cara untuk menentukan pemenangnya ? " Para Juri akan memilih unta dengan kepala besar , leher lebar , telinga kuat , pipi luas dan misai besar , " ujar Ali Al Mansouri , salah satu panel juri Al Dhafra . " Selain itu tubuh unta harus panjang , bonggol yang besar , warna dan postur juga menjadi salah satu penilaian yang penting . "

Hadiah yang ditawarkan untuk para pemenang juga bukan calang-calang . Mereka akan mendapat kereta mewah dan wang tunai sebanyak 18,000 hingga 30,000 dirham  . Selain itu bagi pemilik unta akan mendapat kebanggaan tersendiri jika berjaya memenangi pertandingan ini .

Festival Al Dhafra merupakan sebuah perayaan dalam rangka untuk mempromosikan budaya Bedouin . Acara ini sudah masuk tahun ke - 7 dan dilaksanakan tiap -tiap tahun pada tarikh 22 Disember selama 2 minggu . Selain pertandingan kecantikan unta , ada pelbagai acara lain yang menarik seperti pertandingan memburu burung helang dan tarian tradisional khas Emiriah Arab .








Tonton video pertandingan kecantikan unta disini :






0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers