Tuesday 14 January 2014

Filled Under:

Seni Ukiran Wajah Manusia Pada Akar Buluh Yang Menakjubkan.


Selama 7 tahun  , seniman berasal  dari Vietnam , Huynh Phuong Do , telah mengukir beberapa tokoh sejarah pada akar buluh . Hasil karyanya ini membuatnya menjadi popular di Vietnam . Phuong Do telah mengukir di kayu sejak berusia 15 tahun . Ketika dia tinggal di Hoi An , Vietnam , Phuong sangat dikenali sebagai " Vietnam Bamboo Village " . Karya - karyanya yang unik ini terispirasi ketika tujuh tahun silam , saat banjir di hulu Sungai Thu Bon membawa beberapa akar buluh sampai ke depan rumahnya .


Kemudian dia mengambil beberapa akar buluh dan mengukirnya menjadi sebuah patung . Demikian disiarkan oleh Oddity Central  .

Sejak saat itu akhirnya Phuong Do mempunyai showroom patung sendiri dan karya - karyanya boleh didapati di lebih dari 20 kedai souvenir di bandar Hoi An , Vietnam .

Dia menghabiskan seluruh hari - harinya untuk mengukir akar buluh dan membuatnya seperti wajah manusia . Phuong Do membuat ukiran pada akar buluh sebanyak 200 dan 300 buah per bulan untuk memenuhi permintaan daripada pelancong .



Selain tokoh - tokoh terkenal seperti Bodhidharma , Lohan , Guan Yu atau Zhang Fei , pengukir berbakat ini juga mampu mengukir wajah pembelinya pada akar buluh tersebut .





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers