Tuesday 21 January 2014

Filled Under:

Wanita Berkulit Gebu Ini Tidak Pernah Guna Syampu Selama 5 Tahun.


Bayangkan apa yang akan terjadi jika tidak pernah menggunakan syampu selama bertahun - tahun ? Mungkin Jacquelyn Baers boleh menjawab soalan itu . Istimewanya , ternyata tidak memberi kesan buruk .

Jacquelyn mengakui sudah 5 tahun tidak pernah menggunakan syampu. Malah dia  mengaku rambutnya makin sihat , kuat dan tetap indah , bukan berminyak atau rapuh .


Pada awal keputusan Jacquelyn tidak menggunakan syampu kerana bimbang kesan negatif bahan kimia pada badannya .
Jacquelyn pernah  menggunakannya dengan produk natural ( tanpa bahan kimia ) namun harganya terlalu mahal . Akhirnya Jacquelyn mencipta sendiri campuran vinegar dan baking powder sebagai pengganti syampu  tetapi membuat rambut kering dan berminyak .

Sejak percubaan
itu gagal  akhirnya Jacquelyn sama sekali tidak menggunakan syampu . Kini sudah 5 tahun sejak ia tidak pakai syampu dan 3 tahun berhenti memakai pembersih rambut apapun . Meskipun sudah berjaya hidup sihat tanpa syampu namun Jacquelyn tetap memahami bahawa pembersihan rambut sudah menjadi budaya masyarakat .

" Syampu hanya sebahagian dari budaya kita dengan basuh , bilas sehingga mempersoalkan yang berbeza dan bertentangan dengan itu , " kata Jacquelyn pada orang yang mempersoalkan kaedah bersyampu . Ia mengatakan bahawa kini suaminya juga mengikuti langkahnya tidak memakai syampu .








0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers