Wednesday 30 July 2014

Filled Under:

Derinkuyu, Bandar Bawah Tanah Yang Penuh Dengan Misteri di Turki


Wilayah bersejarah bernama Cappadocia,terletak di bandar Derinkuyu menjadi destinasi pelancongan popular kerana keunikannya. Ini kerana, bandar ini terletak di bawah tanah dengan pembentukan batuan yang unik dan keras dengan warna budaya timur tengah.

Masyhurnya, bandar bawah tanah ini berhubung satu sama lain walau letaknya di bawah tanah. Derinkuyu ini sangat terkenal kerana keluasan wilayahnya yang mampu menampung kira-kira 20,000 orang pada satu-satu masanya. Selain itu, bandar ini dibina 60 meter dari permukaan tanah oleh masyarakat abad ke-7 sebelum Masihi.

Walaupun terletak nun jauh di bawah tanah dan dibina pada zaman dahulu kala, tetapi bandar ini mempunyai sistem yang cukup moden. Bandar ini mempunyai kira-kira 600 pintu yang menuju ke bilik-bilik yang sangat besar. Walaupun pintu-pintunya diperbuat daripada batu besar, sangat mudah digunakan. Dengan reka bentuk menyerupai labirin, kemungkinan pengunjung yang baru memasuki bandar ini akan kebingungan mencari jalan keluar. 


Jom saksikan video berikut ini: 
 
\

Jika anda berkunjung ke Turki, tak ada salahnya melawat tempat ini. Derinkuyu terbuka untuk dikunjungi pelancong, walaupun hanya kira-kira 10-15% bahagian dari wilayah bawah tanah ini yang dibuka untuk umum.











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers