Sunday 27 July 2014

Filled Under:

Gua Krubera ,Gua Mempunyai Bentuk Perigi Yang Paling Dalam di Dunia .

 Gua Krubera, juga dikenali sebagai Gua Voronya (kalau dalam bahasa Rusia  "Cueva del Cuervo") adalah gua yang diketahui paling dalam di bumi. Ia terletak di Massif Arabika, salah satu bongkah batu kapur kars gunung yang tinggi dan terbesar di rantau Kaukasus barat Georgia. Blok ini mengandungi beberapa ratus gua  mula membangunkan  lebih daripada 5 juta tahun dahulu. Lima daripada gua ini adalah lebih dalam daripada 1,000 meter;

Gua Krubera mempunyai kedalaman 16.058 meter seperti telaga menegak . Gua ini bermula di pergunungan, pada ketinggian 2,256 meter, dengan pintu masuk yang sempit. Gua Krubera adalah sangat sempit dan sering terpaksa diukir di banyak tempat untuk membenarkan laluan selamat.

















0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers