Wednesday 24 September 2014

Filled Under:

Lelaki Ini Mengurut Badan Dengan Berguling-guling 30 Anak Tangga.

Pelbagai  cara untuk mengurut badan, tapi kali ini mungkin yang paling aneh. Li Chia melakukan teknik mengurut  dengan berguling-guling di 30 anak tangga setiap harinya.

Setiap hari Li Chia berguling-guling di tangga taman bandar Xi'an Changle Park, China. Jika ia sudah berada di dasar tangga maka akan berguling ke atas kembali tanpa bangun. Aksi itu pun dilakukan lelaki berusia 51 tahun tersebut menggunakan teknik khusus yang ia kembangkan sendiri.

Meskipun terkesan aneh dan menyakitkan, Li Chia mengaku teknik urut tersebut bermanfaat untuk tubuhnya. Ia sudah melakoni ritual tersebut selama 3 tahun dan tidak pernah mengalami kecederaan, bahkan sekadar lebam.

"Saya mendapat idea ini dari berguling-guling di batu semasa di kelab kesihatan. Kerana aku tidak mencari batu di taman maka saya cuba dengan tangga dan ternyata cukup ampuh," kata Li Chia. "Saya memang penggemar teknik urut ala China dan yang menekan titik tertentu untuk melepas tekanan."

"Saya tidak percaya ada teknik urutan yang akan memberikan kesan sama dengan menggunakan teknik di tangga ini," katanya lagi. "Dari situ saya mencari cara hebat untuk melepas tekanan sekaligus mendapat manfaat kesihatan yang lain."

Sebenarnya rahsia dari teknik itu adalah berguling menuruni tangga dengan sangat pelan untuk mendapat kenalan lantai keras dengan tubuh tanpa menimbulkan kecederaan. Meskipun Li Chia mampu menggunakan teknik aneh ini tanpa kecederaan namun ia tidak menyarankan orang lain melakukannya. Sebabnya, ia mempunyai latar belakang sebagai pelari marathon dan lumba motor amatur sehingga fizikalnya lebih kuat berbanding orang biasa.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers