Tuesday 30 September 2014

Filled Under:

Limosin Pelik Tetapi Aneh Seakan-akan Kapal Angkasa.

Setiap orang mempunyai fantasi mengenai kenderaannya, akan tetapi sedikit pelik yang boleh merealisasikan fantasi itu menjadi sebuah kenyataan. Antti Rahko adalah salah satu orang yang terkenal dengan keretanya limusin  yang unik dan pelik, dan mungkin kereta miliknya tidak ada yang menyamai di planet ini.

 Kereta limosin Rahko ini mempunyai berat 3400 kg, dengan panjang 8,84 meter, dan menariknya hampir seluruhnya terbuat banhan terbuang! Antti Rahko adalah lelaki Finland yang sekarang tinggal Amerika Syarikat pada tahun 1984 dan sekarang menjadi penduduk Palm Beach, Florida. 

Rahko memerlukan 10 tahun untuk membina limosin ini dari awal. Pada pengerjaan pertama dia menggunakan dua wagon Mercedes Benz station yang digabungkan menjadi satu, ditambah dengan beberapa bahagian dari Chrysler Imperial 1962 dan pelbagai komponen dari kenderaan lain. 


Penampilan awal limosin pelik kelihatan sederhana dan hampir tidak kelihatan seperti sekarang, namun Rakho berkata proses pengerjaan keretanya sekarang itu pernah benar-benar sudah sempurna.

 Dia hanya terus menambah bahagian-bahagian dan setiap kali dia boleh. "Saya mempunya kedai kereta sendiri, saya membeli dan menyewa kereta." Akhirnya, dia berfikir kalau dia berjaya pengelasan dua kereta bersama-sama, dia tidak akan perlu menjual lebih dari satu kereta.

 Begitulah idea untuk Finnijet itu dihasilkan. Kereta ini sangat dipuji oleh orang ramai automotif Amerika, salah satunya pernah tercatat memenangi hadiah di pertandingan Parade Seni Kereta di Houston, dua kali. Awal tahun ini, limosin pelik milik Rakho dibawa ke Eropah untuk pertama kalinya, rencanya akan dipaparkan di Essen Motor Show.

 Limusin yang pelik dan unik ini dikemas dalam wadah yang panjang 12m, penganjur membayar semua kos pengangkutan dan bahkan mengambil dolar polisi insurans satu juta dollar  untuk keselamatan limosin tersebut.
 
Walaupun Finnijet tersebut memang kelihatan sedikit aneh dari luar, namun apabila dilihat dengan teliti maka anda akan merasa kagum. Eksteriornya mempunyai kira-kira 86 lampu, 36 cermin dan rumah dua mesin jet.

 Interior cukup luas untuk 10 kerusi, dan juga dilengkapi dengan peti sejuk, gelombang mikro, televisyen, dan beberapa unit AC. Terlebih lagi, bahkan ada sauna berfungsi dipasang di kabin penumpang. 

Ada lagi yang luar biasa mengenai limosin ini iaitu  bahan bakarnya mencapai 25 mpg, walaupun semua ciri-fiturnya mewah. Kereta ini mempunyai jumlah 8 roda yang memastikan komponen ban dan penggantungan tidak overtaxed. Kereta ini tidak terlalu sukar untuk belok dengan sudut tajam, walaupun bertubuh limosin raksasa.
 





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers