Tuesday 21 October 2014

Filled Under:

Menarik! Pelbagai Variasi Kon Pembaikan Jalan Yang Melucukan di Jepun

Pembaikan jalan memang menimbulkan banyak ketidak keselesaan bagi penunggang. Hal itu boleh menyebabkan tersekat, debu bertebaran hingga bunyi yang amat bising. Menyedari hal ini, orang Jepun membuat kon pembaikan jalan yang sangat comel.

Lihat saja kon yang dibuat dari plastik berikut. Mereka mempunyai pelbagai bentuk mulai dari haiwan iaitu gajah, kuda, katak sampai gunung fuji.

Namun menurut Rocketnews, ada yang paling menarik di antara patung-patung barikade jalanan tersebut. Di Kyoto, barikade puteri berkimono undian paling unik dan jarang muncul di Jepun.

Puteri itu menggunakan dress tradisional Jepun berwarna merah muda. Patung tersebut bengkok sopan sebagai penjelmaan maaf atas debu yang bertebaran kerana pembaikan jalan.

Jika saja barikade jalanan di Malaysia yang membosankan berbentuk segi tiga oren itu diganti patung-patung ini, pemandangan bandar di Tanah Air mungkin akan lebih menyenangkan. Ketidakselesaan memandu melalui kawasan pembaikan jalan tentunya juga tidak akan membuat penunggang stres berlebihan.

Berikut video yang mengenai kon pembaikan jalan di Jepun:


 




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers