Thursday 23 October 2014

Filled Under:

"My White Trash Family" Lukisan Tokoh Bangsawan Abad ke17 Diatas Tin Penyek.

 Kreativiti seseorang boleh dikatakan tidak ada batasnya. Perkara itu dibuktikan oleh Kim Alsbrooks, seniman dari Philadelphia, yang menukar kanvas biasa menjadi tin penyek bekas bir atau makanan tin untuk melukis.

Dalam proses pembuatannya, ia memberi asas pada bahagian yang dilukisnya lebih dulu lalu menggambar reka bentuk yang diinginkannya di grafit, mengecatnya dengan cat minyak dan melapisinya dengan varnis. Inspirasi menggunakan material luar biasa itu didapati Kim saat mencari tin penyek di jalanan.

Kim pun memilih melukis tokoh-tokoh bangsawan pada abad ke-17 hingga 18 dan menamakan lukisan uniknya dengan "My White Trash Family". Ia menggambarkan tokoh-tokoh elit tersebut sebagai bentuk protes terhadap ideologi yang mereka ciptakan yang seolah-olah berdasarkan mitos, sejarah yang berat sebelah, sentimentalitas terhadap peperangan di masa lalu, dan struktur sosial. Ketidakpuasannya tersebut ia rasakan saat berada di North Carolina.


Kim Alsbrooks menjual karya-karyanya tersebut melalui laman web rasmi. Ia juga mempunyai galeri untuk mempamerkan hasil lukisan uniknya di Philadelphia.

Berikut ini hasil lukisan Kim Alsbrooks di atas tin penyek:

 











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers