Tuesday 19 May 2015

Filled Under:

Inilah 7 Penjara Paling Mengerikan di Dunia.


Penjara dibangunkan untuk menghukum para penjenayah selain mereka di hukum para banduan di penjara juga di bekali beberapa kemampuan agar mereka setelah keluar dari penjara tidak melakukan kejahatan kembali dan dapat berdikari namun 7 penjara ini mungkin akan menjadi  yang sangat di takuti para banduan untuk mejalani hukuman di penjara sebab ke 7 penjara ini memperlakukan penyeksaan secara kejam dan brutal kamu mahu tahu penjara apa saja itu semak 7 Penjara Paling Menakutkan Di Dunia berikut ini.


1.Carandiru Prison: (Brazil)




Penjara ini sempat mengemparkan didunia sebab terjadi rusuhan besar yang melibatkan antara geng di dalam penjara tersebut pada tahun 1992, untuk menghentikan rusuhan yang terjadi antara banduan pihak polis Brazil menurunkan pasukan lengkap dengan senjata berpeluru tajam membunuh banduan di dalam penjara ini ratusan mangsa mati,  (ada yg menyebut 111 banduan).


2. Bang Kwang Prison (Thailand)



Penjara ini lebih dikenali sebagai Bangkok Hilton ". Penjara ini boleh dikatakan sudah tidak layak lagi, selain penuh sesak, juga kekurangan warden. Para banduannya dirantai. Khabarnya banyak banduan jadi gila akibat stress melewati bulan bulan pertama di tahanan itu.Standard perkhidmatan di penjara ini sangat minimum sekali sebut saja perkhidmatan kesihatan banduan yang sakit di penjara ini akan di biarkan meringkuk kesakitan hingga mati.. 


ADX Florence Supermax Prison: (Colorado)



Penjara ini di banguan akibat adanya serangan terhadap warden oleh banduan di penjara yang ada di seluruh amerika syarikat, untuk memastikan para warden dari serangan para banduan penjara ini mengunakan sitem keselamatan yang sangat ketat para banduan di penjara ini akan merasakan tekanan mental dan kemurungan stress .Banduan tidak di izinkan keluar dari bilik tahanan dan perlu menghabiskan masa di dalam sel.


Menjadi banduan di ADX adalah suatu mimpi buruk  bagi mereka. Di sana mereka menerima keadaan yang paling buruk dari yg terburuk. Selama 13 tahun beroperasi, dua orang tawanan dikhabarkan mati terbunuh di ADX Florence. Salah satunya Lawrence Klaker. Ada yg menyebut dia mati ditembak, tp ada juga yg kata bunuh diri.

4. Alcatraz Island Prison: (San Francisco, CA)



Penjara ini lebih di kenal sebagai "The Rock", atau "Devil 's Island" dibangunkan pada tahun 1920-an segala ketidaknyaman ada di penjara ini letaknya yang berada di tengah pulau membuat para banduan terputus hubungan antara keluarga bukan hanya itu para banduan juga perlu mendapatkan tekanan mental kejamnya para warden dan ketua warden membuat peraturan yang sunguh tidak berperikemanusian sebut saja mereka di larang saling bercakap cakap antara banduan jika ketahui mereka akan di diseksa ,banyak banduan yang gila di dalam penjara akibat tekanan mental ini semua hak asasi manusia telah di langar di penjara ini dan pada tahun 1963 penjara ini di tutup untuk selamanya.


5.San Quentin Prison: (San Quentin, California)



Pada tahun 1930'a an pengelolan penjara ini penuh dengan rasuah sampai lah muncul di bangunan baru penjara yang membawa perubahan terhadap penjara ini namun sebelum pengarah baru ini mengubah penjara ini perlakuan buruk yang diterima oleh para banduan sunguh tidak berperikemanusiaan .


Kepala mereka dibotakan dan dipaksa memakai seragam yang diberi nombor, mereka makan dengan bekas yang kotor. Menghuni sel sempit tanpa diberi lampu. Di penjara ini nyawa tidak ada harganya. Rusuhan antara kaum kerap terjadi.Risiko antara penjaga penjara dan banduan tidak setanding, itu sebabnya banyak hal terjadi diluar kawalan.

6. Rikers Island Prison: (rikers Island, New York)



Penyeksan brutal para banduan membuat penjara ini menjadi terkenal pada 2007, tawanan Charles Afflic mengalami penyiksaan yg berlebihan dari penjaga penjara sehingga perlu menjalani pembedahan otak. Sebanyak 6 banduan bunuh diri di selnya kerana tak tahan dgn suasana penjara yang tertekan, pada 2003.


7. La Sante Prison: (Paris, Perancis)



Sama dengan penjara penjara kejam lainya nyawa di dalam penjara ini tidak mempunyai nilai sedikit pun, perlakuan kejam dan brutal para warden penjara terhadap para banduan membuat para banduan menjadi tersiksa dan tertekan dan akhirnya membuat para banduan menjadi gila dan stress. 


Sungguh ironis dengan erti kata 'La Sante' yg bererti health (kesihatan) dalam bahasa Inggeris. Kerana pada kenyataannya hidup di sana sungguh tidak sihat. Perhambaan antara warden ke banduan, bergaduh sesama banduan, sudah menjadi biasa. Kes perkosaan antara sesama banduan sangat tinggi dan terjadi setiap hari. Tak hairan kalau banyak banduan tak tahan akhirnya bunuh diri, atau menjadi gila. Sepanjang tahun 2002 dikhabarkan terjadi 122 kes bunuh diri banduan. Disusul 73 banduan pada pertengahan 2003.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers