Saturday, 2 May 2015

Filled Under:

Tiada Wang Untuk Rawatan Leukimia, Lelaki Ini Bakar Diri Sendiri Untuk Sembuh.


 Bercakap mengenai kanser darah atau leukimia, kita tentu tahu bahawa untuk kos rawatan penyakit pelik ini cukup mahal. Leukimia sendiri merupakan penyakit yang disebabkan kerana pengeluaran sel darah putih lebih banyak dari sel darah merah. Dan perkara ini boleh menimbulkan terganggunya fungsi darah secara normal juga kesihatan tubuh secara umum.

Dikutip dari laman metro.co.uk, seorang lelaki bernama Jia Binhui (25) didiagnosa leukimia sejak tahun 2013. Kerana penyakit yang dideritanya, ia bahkan membakar tubuhnya di atas nyalaan api bersuhu mencapai 42 darjah celcius kerana tidak mempunyai kos untuk berubat di hospital .




Keterbatasan dana membuat lelaki berasal  dariYunnan, China ini nekat memanggang dirinya di atas api bersuhu lebih dari 42 darjah celcius. Baginya, memanggang tubuh ada cara terbaik agar ia boleh melawan sel kanser darah yang boleh membunuh dirinya.

Binhui mengatakan bahwa ia diberitahu jika suhu tinggi di atas 42 darjah celcius boleh membunuh sel jahat penyebab leukimia dalam tubuh. Ia pun percaya sehingga saat ini ia menggantungkan dirinya dari bara api untuk memanggang tubuhnya dan melawan leukimia.



Sehari-hari lelaki ini membakar dirinya dalam api yang ia buat menggunakan serbuk kayu, ranting pokok dan kayu yang ia peroleh dari hutan berhampiran rumahnya. Walaupun sebelum ini ia pernah menjalani pembedahan pemindahan sumsum tulang belakang, hal tersebut tidak langsung membuat sihat dan bebas dari ancaman leukimia.

Rawatan lanjutan selepas pembedahan tentu masih harus ia lakukan. Tapi, kerana ia hanya bekerja sebagai petani dan tidak mempunyai kos untuk rawatan yang mahal di hospital, ia membuat rawatan alternatif dengan membakar dirinya di atas bara api. Binhui pun akan terus melakukan cara alternatif ini hingga ia benar-benar dinyatakan sihat.





Lelaki yang telah berkahwin dengan kekasihnya, Liu Yuan, sejak 5 tahun ini sendiri mengaku akan terus berusaha melawan sel kanser penyebab leukimia dan tidak akan menyerah hingga ia sembuh. Semoga  Binhui cepat sembuh dari sakit yang ia derita. Semoga pula ada lagi orang yang simpati  yang bersedia membiayai rawatan lanjutan untuk Binhui agar ia tidak lagi membakar tubuhnya.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs