Thursday, 4 June 2015

Filled Under:

Aneh! Seniman Ini Hasilkan Patung Obor-obor Tampak Nyata.


Rick Satava menjadi satu-satunya seniman berasal dari California yang mampu menciptakan patung obor-obor dari balik kaca. Anehnya, patung tersebut nampak nyata dan seperti tengah berenang di lautan.

Di akhir 1980-an, seniman ini diilhamkan ketika berkunjung ke akuarium Monterey Bay, di mana ia melihat obor-obor pantai seperti melihat karya seni di dalam galeri.

"Saya jadi berfikir, bagaimana kalau obor-obor ini saya cuba jadikan patung dan seperti dipelihara tapi itu adalah patung," katanya dipetik dari My Modern Risiko.

Patungnya berorientasikan menegak, warna warni, dan obor-obor aneh dengan tentakel yang berada di lapisan luar dari kaca bening yang bulat. "Kaca di dalam kaca adalah bentuk seni yang paling tertua yang ada dunia."

"Saya menghabiskan masa selama tiga tahun untuk bereksperimen dan menggunakan teknik kaca di dalam kaca agar menimbulkan tembus pandang," ungkapnya lagi.

Ia mula menjual imejnya di tahun 1990-an. Dua belas tahun kemudian, ia boleh merancangnya sampai 300 patung obor-obor setiap bulan dalam berbagai bentuk.









0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs