Tuesday 23 June 2015

Filled Under:

Menakjubkan,Cacing Bercahaya di Gua Waitomo New Zealand .

Gua Waitomo mempunyai daya tarikan tersendiri kerana dihuni oleh populasi cacing bercahaya yang disebut dengan Arachnocampa luminosa . Spesies ini didapati secara eksklusif di New Zealand . Cacing bercahaya ini rata - rata berukuran saiz nyamuk .

Gua ini merupakan sebahagian dari sistem gua Waitomo yang merangkumi Gua Ruakuri dan Gua Aranui . Aktiviti geologi dan gunung berapi telah mencipta kira-kira 300 gua kapur di wilayah Waitomo selama 30 juta tahun terakhir .

Gua cacing bercahaya Waitomo ( Waitomo Glowworm ) pertama kali diterokai pada tahun 1887 oleh Ketua Maori ( penduduk asli New Zealand ) tempatan , Tane Tinorau ditmani oleh juruukur dari eropah Fred Mace .










2 comments:

Nuffnang Ads

Followers