Sunday, 19 July 2015

Filled Under:

Roti Ditabur Emas Paling Mahal di Dunia.


Tepung gandum, yis dan air adalah tiga bahan utama yang digunakan untuk membuat roti. Namun, dengan menambah serbuk emas yang boleh dimakan, ternyata roti yang dibuat mampu menarik perhatian  orang kaya di seluruh dunia.



Seperti dikutip dari dailymail.co.uk, sebuah kedai roti Pan Pina di Algatocin, Sepanyol, baru saja membuat inovasi. Sebabnya, kedai roti tersebut membuat roti mewah yang bahagian atasnya ditaburi oleh emas.

Pemilik Pan Pina, Juan Manuel Moreno, mengatakan bahawa ideanya ini terinspirasi setelah melihat kopi termahal di dunia yang dijual di wilayah tersebut. Hingga ia pun memutuskan untuk membuat roti yang ditabur serpihan emas dan boleh dimakan.



"Emas itu sendiri tidak mempunyai rasa yang sebenar. Itu hanya menambah kilauan dari roti," ucap lelaki berusia 41 tahun tersebut. "Ini dibuat dari bahan-bahan semulajdi dan segar. Orang percaya bahawa sejumlah kecil emas baik untuk pencernaan."



 Sementara itu, harga yang diberikan juga tidak main-main. Roti bertabur emas ini dijual US $ 150  per 400 gram. Roti Gold Leaf atau roti bertabur emas merupakan roti termahal yang pernah dibuat oleh keluarga Juan.


 Menariknya, peminat roti bertabur emas ini terbilang cukup banyak. Populariti Gold Leaf meroket di rantau Costa del Sol, Rusia, dan juga di negara-negara Timur Tengah.

"Kami mempunyai banyak pengunjung kaya dari Rusia dan China. Mereka selalu mencari sesuatu yang baru untuk menunjukkan betapa kaya mereka," jelas Juan.







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs