Monday 27 July 2015

Filled Under:

Video,Wanita Ini Sanggup Terbangkan Kapal Terbang Meskipun Tidak Ada Tangan.


 Banyak orang berfikir seorang  yang cacat tidak mampu melakukan banyak hal sendiri. Namun wanita berasal dari Filipina bernama Jessica Cox telah membuktikan bahawa pemikiran itu salah.

Jessica merupakan pilot tanpa tangan pertama berlesen yang menerbangkan pesawat pada 2008. Wanita kelahiran Tucson, Arizona ini lahir tanpa tangan namun mampu melakukan banyak hal seperti melayari, bermain piano, mendapatkan tali pinggang hitam Taekwando, bahkan menerbangkan pesawat dengan kakinya.

Tidak cuma itu, ia baru saja memenangi Festival Filem Mirable dictu di Vatican City yang isi filemnya memaparkan perjalanan hidupnya. Filem tersebut bercerita tentang cara Jessica mengatasi kesulitan dan menjadi mentor bagi anak-anak berbeza dan peguam bela untuk hak-hak orang kurang upaya di seluruh dunia.

"Aku sangat bangga dengan kepercayaan yang telah kukembangkan selama bertahun-tahun," kata Jessica semasa sidang akhbar. "Aku sudah boleh menggunakannya sebagai kesempatan untuk memberi inspirasi kepada orang lain. Perjalanan penerimaan diri adalah apa yang aku paling banggakan."

Meskipun sudah sangat berdikari, Jessica mengaku ada satu hal yang tidak boleh ia lakukan sendiri. "Satu-satunya perkara yang benar-benar saya memerlukan bantuan adalah menyikat rambut saya," ujarnya.










1 comments:

Nuffnang Ads

Followers