Sunday 2 August 2015

Filled Under:

Unik, Roti Mirip Seperti Tembikai Menggemparkan Penduduk Taiwan.


Di masa sekarang ini makin banyak masakan yang menyajikan rasa dan pandangan luar biasa. Salah satunya makanan yang sedang popular di Taiwan ini. Ada roti  yang bentuknya seakan seperti tembikai.

Sama seperti namanya, roti berbentuk kotak layaknya roti  ini benar-benar seperti tembikai. Tidak hanya luarnya yang bahkan kulittembikai, dalamnya pun seperti dengan warna merah lengkap dengan bijinya. Sekilas, bentuknya mengingatkan pada tembikai kotak inovasi petani di Jepun.




Menurut keterangan Jimmy 's Bakery sebagai penjual sekaligus pembuat inovasi roti tembikai ini, awalnya ia membuat untuk menarik perhatian kanak-kanak. Dengan paparan menarik, diharapkan kanak-kanak mahu memakan roti semasa musim panas yang biasanya membuat mereka malas makan. Tembikai sendiri menjadi buah khas musim panas.

Bahan pembuat roti unik ini pun selamat kerana memakai green tea untuk kulit luar, strawberry di bahagian dalam dan "biji" pakai arang buluh. Tidak hanya merah, ada juga versi tembikai kuning. Namun tidak dijelaskan rasa roti ini apakah mirip tembikai juga.

Malangnya, roti tembikai menggoda ini hanya dijual di Taiwan, tepatnya dengan gerai Jimm 's Bakery di Yilan. Bagi yang sedang berkunjung ke negara tersebut tentunya ini patut dicuba!




5 comments:

  1. bentuknya yang lucu pastinya sangat di sukai oleh anak anak

    ReplyDelete
  2. roti dengan bentuk yang unik dan lucu disertai dengan rasa yang enak tentunya sangat di sukai oleh anak anak

    ReplyDelete

Nuffnang Ads

Followers