Monday, 21 September 2015

Filled Under:

Agama Paling Mengerikan Sepanjang Sejarah


Zoroastrianisme adalah sebuah agama yang pertama kali dicetuskan oleh Zarathustra, seorang ahli falsafah dari Parsi. Seperti agama-agama lain, Zoroastrianisme ini juga punya  Tuhan yang disembah. Tuhan agama Zoroastrianisme disebut Ahura Mazda, yang dalam bahasa lainnya sama dengan 'Tuhan yang Bijaksana'. Zoroastrianisme ini adalah salah satu agama yang tuhannya mempunyai bentuk materil. Tuhan yang mereka sebut 'bijaksana' ini adalah api.

Tidak ada yang salah dengan menjadi agama yang tidak masuk akal. Masalahnya, ketaksuban para pemuja Zoroastrianisme membuat mereka menyimpang dari standard kehidupan masyarakat beradab, walaupun pada masa ketika Iran masih disebut Parsi. Para Zoroastrianisme tidak mengenal budaya pembakaran mayat ataupun pengebumian. Mengakhiri kehidupan manusia dengan anugerah seperti pembakaran mayat ataupun pengebumian bertolak belakang dengan ajaran Tuhan mereka yang 'bijaksana' itu.

Menurut ajaran mereka, iblis dapat memasuki mayat-mayat manusia melalui kuku dan rambut yang mereka anggap kotor. Agar terhindar dari pencemaran jahat, mayat-mayat para penganut agama ini dijamin seboleh mungkin. Penyelesaiannya, mereka membina struktur yang disebut Dakhma (dalam bahasa Parsi), atau yang lebih dikenali dunia dengan sebutan Silence of Tower, berdasarkan nama yang diberikan oleh Robert Murphy seorang Neologis pada tahun 1832.

Bangunan suci Silence of Tower ini dibina untuk menampung semua mayat para pengikutnya. Jenazah-jenazah tersebut diletakkan di puncak bangunan agar mereka terdedah kepada  panas matahari dan burung-burung pemakan bangkai. Menurut mereka, membiarkan mayat-mayat  reput dan dimakan oleh burung pemakan bangkai adalah cara paling tepat untuk menyucikan jiwa-jiwa mereka yang telah mati.

Mungkin tidak percaya kalau pada sebuah peradaban manusia pernah ada ketaksuban agama segila ini.Tapi peradaban agama ini memang benar ada dan sempat tersebar meluas pada masa keemasannya. Beberapa struktur bangunan Silence of Tower juga didapati di Mumbaai, India.


Berikut ini beberapa gambar struktur bangunan Silence of Tower di Timur Tengah yang saat ini sudah tidak difungsikan.













0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs