Thursday, 22 September 2016

Filled Under:

4 Tahun Cacing Pita Buat Sarang Dalam Kaki.


 Mencari cacing parasit di dalam badan, tentu bukan perkara yang mudah. Apalagi jika parasit tersebut bersarang cukup lama. Perkara inilah yang dialami seorang lelaki berasal Sudan, yang mencari cacing sepanjang satu meter di kakinya.



Cacing Pita

Cacing tersebut memakan tubuhnya dari dalam, dan memakan sebahagian dagingnya, sehingga membuat ia kesakitan ketika berjalan. Penemuan cacing ini diketahui, setelah lelaki Sudan itu melakukan pemeriksaan dengan sinar-X.




Lelaki yang kini tinggal di Melbourne, dianggarkan diserang cacing parasit ketika berada di negara asalnya. Cacing yang biasa disebut Guinea itu, biasanya menyerang binatang, yang memang habitat selalu bersentuhan langsung dengan tanah dan najis.




Untuk mengeluarkan cacing tersebut, pasukan doktor di hospital Vincent s, melakukan pembedahan  untuk mengeluarkan cacing parasit tersebut dan tidak begitu lama untuk mengeluarkannya.



Untuk mengelakkan cacing ini sangat mudah, selalu jaga kebersihan tubuh badan kita, dan jangan sembarangan mengambil makanan, kerana kita tidak tahu bila-bila larva cacing boleh ada dan berkembang di dalam tubuh kita.






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs