Wednesday, 21 September 2016

Filled Under:

Memiliki Mata Ajaib Wanita Ini Mampu Melihat 100 Juta Warna.


Pada umumnya, kurang lebih seseorang mempunyai kemampuan melihat 1 juta warna. Tapi, perkara ini tidak menutup kemungkinan seseorang juga boleh melihat warna lebih dari itu. Seperti halnya seorang wanita Australia bernama Concetta Antico berikut ini.  Concetta yang kini bekerja sebagai seniman lukis ini sekurang-kurangnya boleh melihat 100 juta warna.

Penglihatan yang  ajaib dan mengesankan ini terjadi tentu bukan tanpa alasan. Concetta merupakan seseorang yang mengalami keadaan genetik yang jarang berlaku di mana ia boleh melihat warna hampir 100 juta warna. Keadaan ini pun sering disebut sebagai tetrakromatik. Bagi Concetta, bunga mawar merah yang jika orang lain melihatnya akan berwarna merah saja, bagi Concetta mawar tersebut akan kelihatan warna-warni indah. Bunga mawar tersebut akan terlihat berwarna emas, biru langit dan violet.


Sementara sebuah jalan bebatuan bagi Concetta akan kelihatan seperti pelangi yang terdiri daripada warna kuning, hijau, merah, ungu, oren dan masih banyak lagi. Concetta berkata, "Aku dapat melihat banyak warna dari satu objek yang ada. Bahkan, aku dapat melihat ada banyak warna di langit malam yang gelap. Aku juga boleh melihat ada banyak warna terang nan indah di antara cahaya lampu yang malap atau samar-samar. "


Dalam dunia perubatan, apa yang terjadi pada Concetta bukan suatu perkara yang aneh. Keadaan ini sangat sering terjadi pada haiwan khususnya burung dan serangga. Namun, pada manusia keadaan ini kemungkinan besar hanya berlaku tidak lebih dari 1% sahaja. Dan atas apa yang dialami oleh Concetta, saat ia ia pun bekerja sebagai pelukis bergaya impresionis serta tenaga pengajar seni di San Diego. Ia juga telah merelakan dirinya untuk menjadi sukarelawan dalam beberapa kajian ilmiah berkaitan penglihatan dan sebagainya.

Meskipun semua benda yang Concetta lihat menjadi berwarna dan indah, tidak jarang perkara ini membuatnya merasa kurang selesa. Sebabnya, semangkuk buah-buahan akan kelihatan sangat berwarna dan membuatnya kurang suka dengan buah. Lantai, kerusi dan semua benda yang harusnya mempunyai satu warna menjadi kelihatan sangat berwarna dan begitu mengganggunya. Bahkan, isi dalam pasar raya atau pasar akan membuatnya mual kerana produk yang ada di sana menjadi sangat berwarna. Tidak jarang, ia pun menganggap pasar raya sebagai tempat yang menakutkan kerana tempat tersebut seolah menyerangnya dengan serangan warna.




3 comments:

Followers

networkblogs