Saturday 15 October 2016

Filled Under:

Bandar Bawah Tanah Terletak di Padang Pasir


Coober Pedy, sebuah bandar perlombongan opal di Australia Selatan, terletak di persekitaran yang amat panas. Suhu padang pasir pada musim panas biasanya melebihi 104 darjah Fahrenheit dan ia  cukup sejuk di musim sejuk. Tahun lalu, pelombong dahulu terjumpa satu penyelesaian untuk tinggal di sana:


 Membina rumah bawah tanah. Mereka mula menggunakan lombong opal lama atau menggali keluar struktur baru untuk perumahan. Rumah bawah tanah secara semulajadi mengekalkan suhu yang selesa. Mereka tidak memerlukan penghawa dingin atau sistem pemanasan , mengurangkan pembebasan  karbon dioksida oleh penduduk. Seramai  1,916 penduduk terus membina dan hidup di bawah tanah.
 Foto-foto di bawah bukanlah gambar-gambar yang dia ambil di planet padang pasir galaksi yang jauh. Foto ini sebenarnya di ambil dari Coober Pedy, yang merupakan sebuah bandar yang terletak di kawasan yang terik matahari pembakar di padang pasir Australia.

Hampir 2,000 orang membuat dan membina rumah mereka seperti gua di bawah tanah untuk melindungi diri mereka daripada panas yang kadang-kadang mencecah 120 ° F.

Foto-foto di atas adalah bilik tidur. Saya rasa jika anda berasa sempit anda hanya perlu menganbil spades dan menggali almari atau meluaskan kawasan anda.













0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers