Saturday, 22 October 2016

Filled Under:

Makan Gula-gula Untuk Terus Hidup.


Kanak - kanak biasanya akan dilarang oleh ibu bapanya untuk berlebihan mengambil gula-gula . Namun hal ini berbeza dengan Finley Ranson , ia hanya makan gula-gula setiap hari .


Kanak-kanak  berusia 3 tahun ini hanya boleh makan gula-gula yang direbus akibat dari alergi bernama eosinophilic enterocolitis . Gangguan alergi ini menyebabkan pendarahan  jika  pesakit memakan makanan normal kecuali gula-gula .


Ibu Ryhs , mendedahkan bahawa Finley harus diberi makan gula-gula enam kali setiap harinya . Gula-gula tersebut akan direbus sampai cair sehingga boleh mudah dimakan oleh anaknya .

Ibunya menjelaskan bahawa Finley telah mengalami gangguan ini sejak lahir . Bahkan ia harus menjalani 10 kali pembedahan untuk meletakkan tabung khas di dalam perutnya . Tabung ini nantinya akan diisi formula berkhasiat demi menampung hidup Finley meskipun ia hanya memakan gula-gula .

Keadaan Finley yang seperti ini tentu membuat ibunya merasa sedih . " Ini sukar bagiku , sebagai seorang ibu , aku sering menyalahkan diriku sendiri , " kata Ryhs . " Aku sering bertanya - tanya , apakah aku membawa gen buruk padanya ? Tetapi aku harus tetap kuat menghadapi ini semua . "

Meski mempunyai kelainan yang jarang berlaku , itu tak membuat Finley menjadi murung . Ia tetap aktif seperti kanak - kanak lain dengan sering bermain ke restoran segera di sekitar rumahnya . Walaupun tidak boleh memakan makanan normal , ia akan duduk  di situ dan bermain figur hadiah dari restoran tersebut .




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs