Sunday 16 October 2016

Filled Under:

Pokok Pelik Ini Mampu Hasil 40 Jenis Buah Yang Berbeza.



Sebuah projek bercita-cita tinggi di melanda Amerika iaitu pokok luar biasa yang akan mampu menghasilkan 40 buah berbeza. Pokok ajaib itu dituntut akan dapat menghasilkan pelbagai jenis peach, plum, aprikot, nectarine dan cherry. Pokok itu akan mula berbunga pada musim bunga ini dengan buah pelbagai jenis.. 


Pembuat patung dari  Syracuse University, Sam Van Aken, adalah orang di sebalik pokok-pokok itu. Projek ini bermula tahun 2008 lalu apabila Van Aken mencari pokok dengan jenis buah berusia 200 tahun tak diurus di sebuah taman di New York. Van Aken kemudian membeli pokok itu dan mula bereksperimen dengan "cantuman bilah batang". 

Proses cantuman dilakukan dengan memotong pokok termasuk pucuknya dan memasukkannya ke potongan batang pohon. Potongan itu dibiarkan menyatu selama musim sejuk. Van Aken memilih jenis buah berbiji kerana yangp aling mudah diokulasi. Van Aken mempunyai idea "pokok dengan 40 buah", namun sebenarnya bukan dalam satu pokok tetapi dalam beberapa pokok buah hibrid.

 Setakat ini ia sudah membuat 16 pokok yang diletakkan di muzium, pusat komuniti dan galeri seni peribadi di Amerika. Saat musim semi pokok ajaib itu akan berbunga pink, merah tua dan putih. Di musim panas akan berbuah pelbagai jenis buah berbiji seperti foto CGI yang dibuat Van Ake.











0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers