Wednesday 26 October 2016

Filled Under:

Replika Ombak Setinggi 3 Meter Diperbuat Dari Patung Barbie.


Australia memang dikenali mempunyai pantai indah dengan deburan ombak yang menakjubkan . Perkara inilah yang memberi inspirasi kepada seorang artis yang juga mempunyai hobi melayari untuk membuat ombak dari ribuan anak patung barbie .

Annete thas menghabiskan waktunya selama 9 bulan untuk membuat karyanya yang luar biasa ini . Ia mengaku menggunjungi kedai mainan di seluruh penjuru negeri untuk mengumpul 3000 boneka barbie  . Annete kemudian membentuk longgokkan boneka itu menjadi sebuah replika ombak setinggi 3 meter .

Annete menjelaskan bahawa idea ini bermula apabila ia menyedari bahawa anak patung barbie boleh membawanya bernostalgia dengan masa kecil . Selain itu , boneka barbie dinilai mampu menggambarkan kecantikan seorang wanita dengan baik . Sedangkan bentuk ombak dipilih kerana ia mempunyai hobi  .

" Ini merupakan karya pertamaku yang boleh membuatku mengenangka dizaman  masa kecil , " kata Annete . " Aku menggunakan barbie kerana boneka itu mempunyai mesej tentang image kecantikan ideal seorang wanita . "

Ombak barbie miliknya ini kemudian dipamerkan dalam sebuah pertandingan seni yang diadakan oleh Sculpture By The Sea Exhibition di Perth . Berkat karyanya yang luar biasa , Annete berjaya menjadi juara pertandingan ini dan berhak atas hadiah wang sebanyak US $ 4500  . Annete merancang akan mempamerkan ombak barbienya ini di beberapa bandar lain seperti pantai Bondi di Sydney , Australia .







Jom saksikan video berikut:





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers