Saturday, 26 November 2016

Filled Under:

Gajah Sebesar Raksasa Dari Kertas.


Origami memang menjadi salah satu seni paling popular di kalangan banyak orang kerana boleh menyalurkan kreativiti dan imaginasi . Begitu juga dengan seorang seniman berasal dari Switzerland yang membuat origami gajah berukuran asalnya hanya dengan menggunakan sehelai kertas . Sipho Mabonna membuat seni origami gajah ini dari sehelai kertas yang berukuran 15 x 15 meter . 

Sipho mengaku memerlukan masa selama sebulan dengan bantuan 12 orang untuk membuat gajah setinggi 3 meter ini . Tidak hanya itu saja , ia juga memerlukan masa berbulan - bulan untuk menentukan reka bentuk dari origami gajah gergasi ini . Untuk membuat projek ini , Sipho memperoleh dana bantuan dari sebuah website amal bernama IndieGoGo sebanyak US $ 26 ribu dari jumlah 631 penderma . 

IndieGoGo sendiri adalah sebuah website amal yang memberikan dana bagi seniman muzik , seni ataupun filem . Sipho mendedahkan bahawa projek ini bertujuan untuk lebih memperkenalkan seni origami kepada  orang ramai . " Aku harap projek gajahku ini boleh menjadi pengalaman menarik yang boleh aku bahagikan kepada setiap orang , " kata Sipho . " Semoga ini boleh mengubah persepsi awam tentang origami dan membuat orang sedar bagaimana kekuatan dari sebuah seni . " 

Sipho sendiri dikenali menekuni bidang origami sejak kecil . Ia telah membuat pelbagai origami dengan bentuk yang unik dan telah dijual di pelbagai negara - negara lain dengan banderol harga rata - rata US $ 2400  . Kini origami gajah raksasa milik Sipho tengah dipamerkan di muzium KKLB Beromunster , Switzerland .



Jom saksikan video berikut: 
 




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs