Wednesday, 30 November 2016

Filled Under:

Kepak Rama-rama Dijadikan Lukisan


Rama - rama adalah seekor binatang yang sangat indah . Bentuk sayap yang lebar dan berwarna - warni seringkali membuat kita tertarik dan ingin menangkapnya . Serangga yang satu ini memang sinonim dengan sebuah keindahan sehingga seringkali disimbolkan sebagai bentuk kecantikan dan keanggunan .

Di Benua Afrika , rama - rama juga membiak dengan cepat . Tapi ternyata rama - rama juga diburu di Afrika kerana kemahalan harga jual sayapnya .

Di sebuah kampung bernama Botimbo yang terletak di Republik Afrika Tengah sayap rama - rama diburu oleh para lelaki di sana . Rama - rama ini nantinya akan diambil sayapnya lalu diubah menjadi satu karya seni yang bernilai sangat tinggi  .






Karya seni ini berbentuk sebuah lukisan dengan gambar unik yang khas Afrika . Biasanya lukisan ini bergambar tokoh sejarah kuno Afrika . Dan ternyata , lukisan-lukisan ini terbentuk dari potongan - potongan sayap rama - rama  . Wow , unik sekali ya .

Para pemburu rama - rama ini akan menjual rama - rama yang mereka dapatkan kepada seniman di luar bandar . Seniman tersebut yang nantinya akan membuat lukisan cantik dari potongan sayap rama - rama ini . Semakin jarang sayap kupu - kupu yang ditangkap , maka harganya juga akan semakin tinggi .

Walaupun indah dan unik , namun karya seni ini banyak mendapat kecaman kerana menangkap rama - rama yang jarang berlaku .








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs