Tuesday, 29 November 2016

Filled Under:

Mengendong Cucu Ke Sekolah.


Tidak ada yang menyangkal jika kasih sayang datuk dan nenek kepada cucu mereka begitu besar . Begitu juga pengorbanan seorang nenek di China yang rela menggendong cucunya setiap hari ke sekolah walaupun usianya kini sudah begitu remaja .

Fang Mei Qiu lahir dalam keadaan tidak normal di mana lututnya tidak boleh digerakkan secara sempurna sehingga ia tidak boleh berjalan . Ayahnya meninggalkan Fang saat masih bayi dan ibunya pergi dari rumah untuk berkahwin dengan orang lain . Automatik kini Fang hidup bersama datuk neneknya yang sudah tua  .

Meskipun begitu , si nenek tidak mahu membiarkan Fang hidup terpencil di rumah tanpa pendidikan sama sekali . Ia kemudian mendaftarkan Fang ke sekolah walaupun untuk mencapai tempat tersebut , si nenek harus menggendong Fang sejauh 4 kilometer setiap harinya melalui jalan yang berliku-liku . Aktiviti tersebut tersebut dilakuni nenek dengan penuh kasih sayang sejak Fang masih kecil hingga sekarang berusia 14 tahun .

Sedangkan datuk Fang sudah terlalu tua dan sakit untuk membantu si nenek . Setiap pagi nenek mula menggendong Fang di belakangnya untuk melakukan perjalanan ke sekolah . Kerana tubuhnya yang sudah tua, ia harus berehat selama lima kali dan memerlukan masa selama 1.5 jam untuk menempuh jarak tesebut .

Fang sendiri merasa kasihan dengan neneknya yang rela berkorban demi pendidikannya . Ia pun membalasnya dengan rajin belajar dan berusaha berjalan walaupun menggunakan tongkat buluh . Tidak lupa ia selalu mengucapkan terima kasih kepada neneknya ketika tiba di sekolah .

Kini selepas kisah mengharukan mereka diangkat ke media , banyak orang yang merasa bersimpati . Akhirnya kerajaan China memberikan rumah di dekat sekolah untuk keluarga Fang . Kerajaan juga menghadiahkan kerusi roda kepada Fang untuk melakukan aktivitinya tanpa perlu memberatkan hidup si neneknya .




4 comments:

  1. nenekyang sangat cinta cucucnya

    ReplyDelete
  2. saking sayangnhya rela berkorban tiap hari

    ReplyDelete
  3. kasihan sudah tua masih gendong

    ReplyDelete
  4. inginmembahagiakan cucunya rela berkorban

    ReplyDelete

Followers

networkblogs