Friday 25 November 2016

Filled Under:

Ternyata Perkampungan Hobbit Ada Didunia Nyata.



Pernahkah anda membayangkan bagaimana rasanya tinggal di rumah - rumah mini milik para Hobbit ? Hihihi . Pasti pelik , ya ? Anda tidak hanya boleh bermimpi  , kerana sekarang anda boleh melawat rumah para Hobbit di New Zealand .

Disiarkan di whenonearth.net , sebuah perkampungan bernama Hobbiton yang terdapat di New Zealand , berjaya menarik hati ribuan pelancong tempatan mahupun asing . Kerana , kampung ini dibina benar - benar menyerupai desa para Hobbit , watak yang dicipta oleh penulis JRR Tolkien .

Bukit - bukit hijau terhampar luas dengan rumah - rumah di bawahnya . Tidak hanya itu , kampung ini juga dilengkapi dengan jambatan , pub dan rumah pokok untuk berkumpul . Bahkan , ada sebuah cafe yang dinamakan The Shire yang menyajikan daging lembu , daging ayam , dan daging kambing panggang untuk makan malam . Yummy !

Awalnya , tempat ini merupakan lokasi pertanian keluarga Alexander . Pada tahun 1999 , Sir Peter Jackson mencari lokasi untuk penggambaran filem The Lord Of the Rings . Dengan bantuan seluruh pasukan pengeluaran , tanah pertanian ini dirombak sedemikian rupa menjadi sebuah set filem megah sesuai dengan keinginan pembuat filem .

Walaupun sempat musnah , desa fiktif ini berjaya dibina semula dengan struktur kekal pada tahun 2011 untuk penggambaran filem The Hobbit . Malangnya , anda hanya boleh melawat tempat ini jika bersama pemandu kedua saja . Namun , jangan kecewa  . Kami ajak anda mengintip indahnya desa Hobbiton melalui galeri foto berikut ini .












0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers