Saturday, 7 January 2017

Filled Under:

Inilah Perdana Menteri Yang Tidak Mempunyai Harta.


Tidak semua perdana menteri suka hidup mewah dan dikelilingi pengawal peribadi. Salah satunya adalah perdana menteri Uruguay yang bernama Jose Mujica. Gaya hidupnya sangat jauh berbeza dengan perdana menteri pada umumnya.

 Selama lebih dari 30 tahun, Jose Mujica dan isterinya tinggal di sebuah rumah kecil di ladang di dekat ibu kota Montevideo dengan hanya satu bilik tidur.

 Namun, 90 peratus dari gajinya ia sumbangkan untuk amal. Maka tidak hairan dengan baki gajinya itu, ia digelar sebagai perdana menteri termiskin di dunia. Jose Mujica adalah salah satu perdana menteri yang sangat dicintai rakyatnya meskipun dasar-dasar kerap mengundang kontroversi. Beberapa dasar antara lain menghalalkan ganja, perkahwinan sesama jenis dan pengguguran. 

Untuk keselamatan, ia hanya memerlukan dua orang polis dan satu anjing berkaki tiga bernama Manuela. Sehari-harinya, ia hanya memandu kereta VW Beetle tua. Mujica mempunyai masa lalu yang menarik.

 Ia adalah bekas pimpinan kumpulan gerila pada tahun 1960-an. Untuk membiayai perjuangannya, ia tidak segan untuk merompak bank. Atas kesalahannya itu, ia pernah dipenjara selama 13 tahun sebelum akhirnya dibebaskan pada 1985 selepas mendapat pengampunan.

 Mujica juga dikenali sebagai orang yang selalu bicara terus terang. Dalam ucapannya semasa persidangan Rio +20 pada 2012, ia secara terang-terangan melakukan kritik pedas terhadap konsumerisme. Pidato yang dimuat naik di Youtube itu ditonton oleh lebih dari 3 juta orang. 

Meskipun demikan, Mujika tidak mahu disebut sebagai orang miskin atau perdana menteri miskin. Miskin menurutnya adalah mereka yang bekerja keras hanya untuk mempertahankan gaya hidup mewah. Selalu menginginkan lebih dan lebih.









0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs