Wednesday 22 February 2017

Filled Under:

Foto Kemusnahan Selepas Gempa Bumi di China.




Beberapa tempat menawarkan peluang untuk melihat kesan-kesan bencana alam yang ganas. Bandar Beichuan adalah salah satunya .

Beichuan terletak kira-kira 143 kilometer ke utara ibukota wilayah Chengdu, di China, di lembah yang dikenali untuk Longmen atau Dragon Gate .Pada  12
Mei 2008, bandar ini telah disedut ke dalam tanah oleh gempa bumi yang dahsyat berukuran 7.9 pada skala Richer yang menggemparkan rantau ini dan mengurangkan sebahagian besar wilayah Sichuan dalam keadaan kucar-kacir seperti neraka konkrit dan besi. 

Lebih daripada 90,000 orang dipercayai telah meninggal dunia - hanya 8,600 di Beichuan, atau hampir separuh daripada penduduk bandar. Antara mangsa terkorban tersebut ialah 1,300 kanak-kanak apabila sekolah runtuh .

 
Selepas gempa bumi memusnahkan bandar, kerajaan berhadapan dengan kesukaran untuk membersihkan tempat itu dan menyediakan tempat perlindungan untuk pelarian. Dengan lebih 80% daripada bangunan Beichaun ranap bersamaan dengan kedudukan ke tanah, ini telah terbukti menjadi satu cabaran logistik.


 Negeri itu diburukkan lagi dengan tanah runtuh yang mengkebumikan bandar di bawah  tanah . Akhirnya, kerajaan telah memutuskan bahawa ia akan tidak pernah dibina semula Beichuan, atau digali, tetapi akan kekal dalam keadaan semasa sebagai peringatan.

Pelawat boleh menyaksikan sendiri kemusnahan  di barat daya China. Monumen ini adalah salah satu daripada beberapa kes pemeliharaan runtuhan sebuah bandar moden yang telah dilanda gempa bumi.


 Bandar ini dipelihara terutamanya sebagai gempa bumi yang ditinggalkan kecuali struktur sokongan di sekitar bangunan untuk membuat runtuhan pasti untuk pelawat. Kebanyakan bangunan kelihatan lebih seperti yang mereka lakukan hanya beberapa minit selepas gempa bumi.
















1 comments:

Nuffnang Ads

Followers