Monday 6 February 2017

Filled Under:

Mayat Lelaki Berusia 2,400 tahun Ditemui di Hutan Paya Gambut.


 Mumia lelaki yang disebut "bog bodies" dianggarkan telah berumur 10,000 tahun. Mereka banyak telah dijumpai sebahagian besar di Eropah utara-barat, terutama di Ireland, UK, Belanda, Jerman utara, dan Denmark. Apa yang membuat tubuh manusia ini begitu unik?

Mereka dipelihara oleh alam  semulajadi secara hebat, kulit dan organ dalaman utuh, berkat 'kimia' yang luar biasa di  hutan paya gambut. Lapisan lumut yang mati mengandungi air yang sangat berasid, suhu rendah dan oksigen yang buruk, yang semuanya menyumbang terhadap pemeliharaan tubuh.



Rangkaian perisian, isi perut, rambut, kuku, dan pakaian dipelihara cukup baik untuk analisis forensik. Isi perut boleh memberikan maklumat tentang makanan yang dimakan, sedangkan gigi dan kuku memberi petunjuk yang berguna mengenai kesihatan seseorang dan usia lalu pakaian merupakan penunjuk budaya.

Tidak ada yang tahu bagaimana orang-orang ini mati  di paya, namun kehadiran luka mengerikan, seperti tekak dijerut, menunjukkan mayat telah dibunuh atau dilaksanakan sebagai hukuman atas kejahatan. Salah satu contoh yang paling menonjol dari manusia ini, dan salah satu yang paling baik dipelihara, adalah Manusia Tollund, digali di Denmark pada tahun 1950.


 Manusia Tollund ditemui pada tarikh 8 Mei 1950, oleh dua bersaudara yang sedang menggali tanah gambut yang akan digunakan sebagai bahan bakar, di sebuah paya dekat Bjældskovdal, sebuah kawasan yang terletak kira-kira 10 kilometer sebelah barat dari Silkeborg, di Denmark.

Kerana badan yang ditemui cukup segar, mereka percaya telah mencari mangsa pembunuhan baru-baru ini. Penanggalan radiokarbon dari Manusia Tollund mendedahkan bahawa, ia meninggal pada sekitar 375-210 SM, atau hampir 2,400 tahun yang lalu.


 Ketika ia digali, Manusia Tollund benar-benar berbogel kecuali  tali pinggang kulit di sekitar pinggangnya. Salah satu hujung tali pinggang dipotong persegi panjang, di mana hujung tali pinggang telah ditarik melalui dan dijamin dalam satu bulatan. Di kepalanya, ia mengenakan topi kulit menunjuk terbuat dari kulit lembu dan bulu, diikat dengan selamat di bawah dagunya dengan menyembunyikan thong.

Selain itu, mayat kelihatan seperti ditarik di sekitar lehernya. Rambutnya dipotong begitu pendek untuk hampir seluruhnya tertutup oleh topi. Ada tunggul pendek di dagunya dan bibir atas, menunjukkan bahawa ia tidak bercukur pada hari kematiannya. Tubuh sekarang dipaparkan di Silkeborg Muzium di Denmark, walaupun hanya kepalanya.








3 comments:

Nuffnang Ads

Followers