Sunday 26 February 2017

Filled Under:

Wadi Al-Salaam Tanah Perkuburan Islam Terbesar Di Dunia




Wadi Al-Salam, yang secara harfiah diertikan sebagai Lembah Damai, adalah sebuah perkuburan Islam yang terletak di kota suci Najaf, Iraq.

 Pengebumian itu meliputi kawasan seluas 1.485,5 hektar dan menjadi rumah bagi berjuta-juta jenazah yang dikebumikan di sana. Najaf sendiri adalah salah satu bandar terbesar di Iraq, dengan penduduk mencapai 600,000 orang.


Ratusan ribu batu penanda, nisan dan makam yang berselerakan di Wadi Al-Salaam; bermaksud Lembah Damai adalah sebuah tanah perkuburan Islam yang terletak di kota suci Najaf, Iraq.
Perkuburan Wadi Al-Salaam juga merupakan satu-satunya tanah perkuburan di dunia di mana proses pengebumian masih berterusan hingga ke hari sejak lebih 1,400 tahun lalu.

Sehingga kini dianggarkan ada sejumlah lima juta kubur di sana.


Antara nabi, raja dan sultan yang dsemadikan di tanah perkuburan ini termasuk Nabi Hud, Nabi Saleh dan Ayatullah Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr, serta khalifah terakhir dalam dinasti Khulafa Ar-Rasyidin, Ali Ibn Abi Talib.

Meskipun dianggarkan sebanyak 50,000 jenazah disemadikan di Wadi Al-Salaam setiap tahun, namun dalam tempoh beberapa minggu kebelakangan ini jumlah itu semakin meningkat oleh kerana pertambahan mangsa yang terkorban dalam peperangan menentang militan Daesh di negara itu.

Walaupun kawasan tanah perkuburan ini begitu luas, ruangan kosong di Wadi Al-Salaam semakin berkurang terutamanya di kawasan berhampiran makan Imam Ali.

Populariti tanah perkuburan suci ini menjadikan harga sesebuah lot kubur seluas 500 kaki persegi naik daripada AS$1,500 (RM5,948) pada tahun 1991 kepada nilai AS$10,000 (RM39,659.50) hari ini.


Wadi Al-Salam mempunyai makam yang dibina dengan batu bata atau plaster dengan tahap yang berbeza. Dan umumnya, jenazah yang berasal dari keluarga kaya mempunyai makam berkubah. 

Di sini, anda juga boleh mencari pengebumian bawah tanah.Semasa perang Iraq pada tahun 2003, pejuang bersenjata dari militia Iraq sering menggunakan pengebumian ini sebagai tempat bersembunyi dan mengintai musuh. Tentera Amerika tidak dapat memasuki kawasan tersebut kerana Wadi Al-Salam dipenuhi jalur berliku dan makam bawah tanah.





Namun, kekerasan yang melanda Iraq sejak tahun 2003 telah menyebabkan pengembangan besar-besaran pada Wadi Al-Salam. Pengebumian tersebut berkembang pesat setiap tahun sejak 2004.

 Pertama saat pertembungan melawan pasukan Amerika, perang sektarian tahun 2006-2007 ketika Syiah dan Sunni saling membunuh, dan akhirnya pada tahun 2008, terjadi pertempuran dengan tentera Iraq. Namun dalam beberapa tahun terakhir, pertumbuhan Wadi Al-Salam sedikit melambat.





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers