Friday 3 March 2017

Filled Under:

Keranda Ubah Mayat Jadi Pokok.


Bagi penganut fahaman naturalis, apabila mati mereka tidak mahu mengganggu kelangsungan ekosistem dan kehidupan mikroorganisma di dalam tanah. Untuk itu, kini telah dibangunkan kapsul khusus pengganti keranda konvensional yang dituntut lebih mesra alam.


 Dua pereka berasal dari Itali, Anna Citelli dan Raoul Bretzel memperkenalkan kapsul khusus untuk meletakkan jasad orang mati. Kapsul dari capsula Mundi ini akan mengitar semula jasad hingga menjadi unsur hara yang bermanfaat untuk pertumbuhan tanaman. Keluarga jenazah bahkan diberikan pilihan beberapa jenis pokok yang akan dijadikan sebagai batu nisan.

 Setelah diletakkan di dalam kapsul, nantinya jasad akan dikuburkan bersama benih tumbuhan yang diletakkan di atasnya. Dengan demikian, dalam jangka beberapa tahun sisa jasad yang terurai akan menjadi bahagian dari pokok baru yang tumbuh di atasnya. Projek ini mendapat sokongan dari banyak pihak sebab boleh mewujudkan hutan baru di tengah maraknya kes pembalakan hutan secara liar. 

Meski demikian, projek ini masih sebatas idea dan belum dilaksanakan secara nyata sebab kerajaan Itali belum membenarkan pengebumian dengan sistem pengebumian capsula Mundi.








0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers