Friday, 10 March 2017

Filled Under:

Lahir Tanpa Hidung.


 Tuhan memang punya banyak cara untuk mewujudkan keajaiban-keajaiban yang sebelumnya tidak pernah terfikir oleh kita.Keajaiban tersebut nampaknya juga telah dianugerahkan pada seorang bayi bernama Eli Thompson dari Alabama, Amerika Syarikat.

Bayi ini merupakan buah hati dari seorang wanita bernama Brandi McGlathery. Eli dikatakan sebagai bayi ajaib kerana ia lahir tanpa hidung. Keadaan ini sendiri sering disebut sebagai Arhinia. Menurut beberapa doktor dan saintis, peluang Arhinia dikatakan 197 juta berbanding satu.


Selama ini, hanya ada 37 orang yang mengalami keadaan Arhinia mana seseorang tidak mempunyai hidung. Eli lahir pada tarikh 4 Mac 2015 dari pasangan Brandi McGlathery dan suaminya Troy Thompson.




Saat mengandung, Eli bermimpi agar bayi dalam kandungannya saat lahir nanti mempunyai rambut perang dan hidung yang tidak mirip dengan ayahnya. Tapi, saat melahirkan di Hospital Baldwin, alangkah terkejutnya doktor dan Brandi beserta suami melihat keadaan bayi tersebut.

Bayi yang dilahirkan tidak mempunyai hidung. Doktor Brandi berkata "Ada sesuatu yang salah. Dia tidak punya hidung." Namun doktor menjawab bahawa buah hatinya baik-baik saja. Hanya saja ini adalah keadaan yang jarang berlaku yang tidak biasa dimiliki oleh orang lain.

Doktor mendedahkan "Bayi ini mengalami kelainan Arhinia. Kelainan ini membuatnya tidak mempunyai hidung. Biasanya, seiring pertumbuhan, doktor bedah akan melakukan pembedahan untuk membuat hidung baru untuknya."



"Tapi perkara itu tentu tidak mudah. ​​Keadaan bayi ini mempengaruhi kelenjar pituitary-nya sehingga doktor perlu membina rangkaian tersendiri. Dan pada rangkaian ini, tidak ada yang boleh menyentuhnya." kata doktor lagi .

Saat ini, untuk bernafas, Eli dibantu oleh alat khas. Walaupun Eli tidak mempunyai hidung, Brandi mengaku ia sangat menyayangi buah hatinya. Walau tidak punyai hidung, Eli adalah bayi yang sangat manis dan juga lucu. Keluarga Brandi mengaku sangat bahagia memilikinya.

Dan untuk membuat keadaan Eli boleh seperti orang lain pada umumnya, keluarga ini sedang mengumpul dana untuk kos pembedahan Eli saat ia telah dewasa kelak. Semoga bayi Eli akan selalu dalam keadaan baik-baik saja dan ia boleh segera menjalani pembedahan untuk membuat hidung palsu.








0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs