Saturday, 25 March 2017

Filled Under:

Setiap Hari Ketagih Makan Span.



Kala sudah habis makan, sebahagian wanita memilih untuk menyantap hidangan manis, seperti coklat atau ais krim. Sebahagian lain tidak sukakan menyantap hidangan yang enak dan masin.


Namun, seorang wanita yang menderita sindrom obsesif kompulsif yang jarang berlaku, membuat dia ketagihan menyantap sekurang-kurangnya 20 buah spans pinggan setiap hari.
Emma Thompson (23) dari Wallsend, North Teesside, United Kingdom, mempunyai kebiasaan memakan
spans pinggan yang direndam dengan sabun cuci pinggan Apple Fairy Liquid.

Dia memulakan mengunyah spans mandi ketika usianya masih tiga tahun.Semenjak itu, tabiat buruk terus terbawa selama bertahun-tahun. Kadang-kadang, dia mengunyah spans semasa mandi.


Namun, beberapa tahun lalu, Thompson yang menderita gangguan makan yang disebut dengan Pica, berfikir bahawa betapa menariknya bila dia mengunyah spans yang biasa digunakan untuk mencuci pinggan mangkuk.


Kini, Thompson mengunyah sekurang-kurangnya 20 buah
spans pinggan setiap hari.
Orang-orang yang menderita gangguan makan Pica akan memakan benda-benda yang sama sekali tidak mempunyai nilai pemakanan.




Akibat kebiasaan nya menyantap
spans pinggan, Thompson menderita tonsilitis atau radang tonsil.

Dia pun dikhabarkan belum meminta bantuan perubatan atau psikologi apapun berkaitan hobi anehnya tersebut dan tetap meneruskan kebiasaannya itu.


Wanita yang bekerja sebagai sukarelawan di institusi The Prince 's Trust ini menenggelamkan spans-spans dengan cecair sabun cuci pinggan Fairy Liquid varian epal semalaman dan menyantap spans tersebut di pagi hari.


Thompson menghabiskan 6 pound  per minggu untuk membeli spans. Menurut dia, menyantap spans rasanya lebih lazat berbanding makanan pada umumnya.


"Beberapa orang memilih rokok. Saya memilih spans. Beberapa orang pergi untuk makan steak, saya memilih untuk pergi membeli spans. Saya suka aroma dan rasa sabun cuci pinggan pada spans. Rasanya seperti epal dan agak berbuih. Mulut saya akan penuh dengan buih," ujar Thompson ketika menjelaskan kebiasaan anehnya tersebut.
Thompson pun membawa "bekal" spans yang dibungkus di dalam kotak bekal makan tengah hari setiap hari ke tempat kerja.


Dia menyatakan baru akan pergi menemui doktor apabila keadaannya semakin merosot dan mula memegang kendali atas hidupnya. Saat ini, dia bercadang akan memakan dua hingga 20 spans per hari.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs