Monday 6 March 2017

Filled Under:

Tanah Perkuburan Untuk Tayar.


Bekas tayar terpakai merupakan salah satu sumber sampah terbesar dan sisa paling bermasalah, kerana kawasan besar yang dihasilkan, daya tahan mereka, dan fakta yang mereka mengandungi komponen yang merosakkan alam sekitar.

Rata-rata
tayar kereta dapat melakukan perjalanan sekitar 30,000 kilometer, sebelum akhirnya perlu diganti. Tayar yang telah mencapai akhir pemakaian biasanya dikitar semula, tetapi di Kuwait, mereka dibuang ke salah satu tempat pembuangan sampah.

Tempat pembuangan sampah ini menjadi yang terbesar di bumi, dan berada di Sulaibiya kawasan berhampiran Bandar Kuwait. Setiap tahun lubang gergasi digali di padang pasir dan dipenuhi dengan  bekas
tayar terpakai. Sudah ada sekitar tujuh juta tayar di sana.



Hamparan getah begitu besar, sehingga mereka sekarang dilihat dari ruang angkasa.
Tayar-tayar tersebut bukan hanya dari Kuwait, tetapi dari negara-negara lain. Empat syarikat saat ini bertanggung jawab atas pembuangan tayar, dan diyakini dibayar mahal untuk usahanya.

Selama tahun 1980 dan 1990-an, 259,000,.000
tayar yang dibuang setiap tahun. Pada tahun 2000-2001, Amerika Syarikat dan negara-negara Kesatuan Eropah dibuang 5 juta tan tayar. Satu perempat daripada ini berakhir di tempat pembuangan sampah.

Lain dikitar semula, dibakar sebagai bahan bakar atau re-treaded dan dieksport ke negara-negara di Eropah Timur, Afrika dan Amerika Latin. Negara bahagian Florida pernah sekali cuba untuk membuat terumbu buatan dari  bekas
tayar. Projek ini gagal, dan sejak itu menjadi mimpi buruk bagi persekitaran yang menelan kos berjuta-juta dolar.

Bahan dari
tayar kitar semula boleh digunakan untuk pelbagai kegunaan, termasuk taman bermain anak-anak, trek lari, buatan padang sukan, bahan bakar untuk pembakaran simen, mendasari karpet, trek perlumbaan. Tayar juga boleh berguna dikitar semula dan bertujuan untuk membuat benteng dari banjir. Jika sisa tayar dalam keadaan baik, mereka boleh kembali dicetak dan dimasukkan kembali.

Sebahagian besar dari bekas
tayar terpakai hanya dibakar untuk bahan bakar. Nilai warna tayar melebihi arang batu, sedangkan kandungan sulfur dalam urutan yang sama besarnya atau bahkan lebih rendah, membuat mereka pengganti yang sangat baik untuk arang batu.












0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers