Tuesday, 16 May 2017

Filled Under:

Nama Bandar Paling Pelik di Amerika.

  
Sudah menjadi perkara yang wajar jika nama-nama bandar di luar negeri sukar untuk diucapkan. Namun nama bandar yang satu ini benar-benar bikin mengecewakan apabila berusaha mengucapkannya, namanya tidak panjang cuma terdiri daripada satu kata namun tidak mempunyai huruf vokal, Zzyzx itulah namanya.

Diantara Los Angeles dan Las Vegas, anda akan melintasi laluan Interstate 15 yang melalui Gurun Mojave. Di sana anda akan mencari persimpangan dengan tanda penunjuk arah bertuliskan sebuah kawasan yang sukar untuk dieja, "Jalan Zzyzx" (diucapkan "Zye-Zex). Ini merupakan separuh jalan tanah dan separuh lagi jalan yang kotor tertutup tanah sepanjang kira-kira 6 kilometer.



Jalan ini akan membawa anda ke sebuah resort yang terbengkalai yang disebut dengan Zzyzx Springs. Resort ini pernah difungsikan mulai tahun 1940-an sebelum akhirnya ditinggalkan. Kini kawasan itu menjadi Pusat Pengajian Gurun dimana terdapat sebuah tasik buatan yang menjadi habitat perlindungan dari Mohave tui Chub, spesies semacam ikan yang diancam kepupusan.

Dulunya kawasan tersebut bernama Soda Springs, sebab di sana terdapat mata air semulajadi yang begitu popular bagi suku Indian. Cerita pembangunan resort Zzyzx bermula apabila seorang bernama Curtis Howe Springer yang mendakwa dirinya adalah seorang doktor sekaligus pendeta mendakwa sebuah kawasan seluas 12.800 hektar di sekitar mata air tersebut. Tujuannya untuk membina Mineral Springs dan Health Spa.




Saat itu ia merekrut para berumah dari LA untuk mengerjakan resort impiannya tersebut menjadi sebuah bandar lengkap dengan bangunan dua tingkat yang mengandungi 60 bilik hotel, kapel, spa dan kolam renang. Hampir selama 30 tahun ia menikmati hasil dari resort dan pusat kesihatan yang dibangunnya itu.

Hingga akhirnya masa keemasannya mula jatuh apabila ia menjual tanah yang berada di dekat miliknya (sebenarnya bukan miliknya juga). Saat itulah kerajaan persekutuan mendapatkan celah untuk  mengusir Springer dari kawasan itu. Kemudian ia dimasukkan ke dalam penjara kerana permit awalnya hanyalah sebagai tempat perlombongan sehingga resort mewahnya pun ditutup. Kini yang tinggal hanya jajaran bangunan berlapis debu di tengah padang pasir.




0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs