Friday 9 June 2017

Filled Under:

Guna Doraemon Untuk Panggil Hujan


 Di berbagai pelusuk dunia, terdapat pelbagai ritual pemanggilan hujan. Biasanya, dalam ritual ini selalu melibatkan dukun atau pawang hujan. Namun, para petani di Thailand justru lebih moden.

 Menggunakan perkhidmatan Bomoh hujan, penduduk Wang Luang justru menggunakan anak patung Doraemon untuk memanggil hujan, dikutip dari The Bangkok Post. Rattakarn Jantanu, Ketua Daerah Wang Luang, berkata, ritual ini digelar selepas kemarau panjang.

 Penggunaan boneka Doraemon itu sudah menjadi kesepakatan penduduk. Namun, Jantanu menjelaskan, mereka mengelakkan menggunakan kucing hitam sebab tidak mahu dituduh mencederakan haiwan. Akhirnya, setelah tidak mencari kucing yang sesuai, alhasil sosok Doraemon-lah yang digunakan dalam ritual tersebut.



Penduduk tempatan meletakkan anak patung Doraemon di sebuah kandang diperbuat daripada kayu. Selanjutnya, kadang itu diarak mengelilingi kampung sambil merapalkan doa meminta hujan. Malangnya, semasa itu hujan tidak turun seperti yang mereka harapkan. "Walaupun ritual belum berjaya, penduduk tetap bahagia dan mereka merasa lebih selesa," kata Jantanu.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers