Wednesday 21 June 2017

Filled Under:

Pasangan Ini Hidup Tanpa Wang

  
Di zaman yang serba maju seperti KETIKA ini tanpa memerlukan wang nampaknya sebuah perkara yang tidak mungkin. Namun, pasangan berasal dari Australia ini justru boleh hidup selama hampir setahun tanpa menggunakan wang sesenpun.

Liam Cultberston beserta kekasihnya, Rachel Newby telah menghabiskan hari-hari bahagai mereka tanpa wang hampir selama setahun. Sebelumnya, mereka telah membina sebuah rumah sederhana di luar bandar di West Gippsland, Victoria.

Dalam rumah yang seluruhnya dibangun dari potongan kayu dan bahan kitar semula itu keduanya membuat makanan mereka sendiri. Sesekali mereka juga melaksanakan sistem barter kepada para petani tempatan dengan bertukar sayur segar dan benang rajutan.

"Kami menikmati perasaan boleh memilih hidup tanpa wang," cerita Rachel. "Kami tidak perlu bimbang masalah sewa atau tiket pesawat, makanan dan pakaian mewah. Efektifnya, seluruh waktu kami adalah waktu yang bebas kerana kami sendiri yang menentukan ingin melakukan apa."




Walaupun tanpa wang, mereka tidak pernah bimbang dengan makanan apa yang boleh mereka makan keesokan harinya. Pasangan ini mempunyai beberapa binatang ternakan seperti itik yang boleh diambil telurnya serta ikut petani tempatan menanam sayur serta buah di ladang.

Sementara itu, mereka begitu menikmati kehidupan tanpa wang tersebut dan belum memutuskan untuk pindah ke dalam kehidupan normal mereka kembali atau tidak. "Para ibibapa sepertinya akan menyukai gagasan ini kerana seperti yang mereka lakukan waktu kecil dulu atau dalam beberapa kes seperti kegawatan muda," tambah Rachel.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers