Monday, 26 June 2017

Filled Under:

Patung Ini Sering Dipanah Petir.


Petir yang menghiasi langit Rio de Janeiro , Brazil telah  memanah ikon bandar tersebut iaitu patung raksasa Isa di puncak bukit Corcovado . Patung tersebut kehilangan salah satu jarinya akibat kilat .

Hasil pemantauan pengelola menunjukkan bahawa petir telah merosakkan hujung jari patung setinggi 38 meter tersebut . Kini kerajaan tempatan berupaya melakukan penambahbaikan ibu jari kanan patung yang jadi destinasi pelancongan popular itu . Sebenarnya bahagian tersebut sudah lama rosak namun iatelah patah ketika petir menyambarnya .

Lembaga meteorologi tempatan juga menyebutkan bahawa serangan kilat yang berlaku sejak Khamis ( 16 / 1 ) lalu itu sebagai yang terbesar sejak 1999 .  Pada Sabtu , 18 Januari , patung Kristus Penebus tersebut mengalami panah  petir hingga mengalami kerosakan . Lokasi patung yang berada di ketinggian 700 m memang kerap menjadikannya sasaran kilat 3-5 kali dalam setahun .

" Kerosakan patung tersebut akan diperbaiki bulan depan , " kata Pastor Omar Raposo . Patung itu sendiri sudah menjalani pengubahsuaian pada tahun 2010 untuk memperbaiki hakisan pada wajah dan tangan yang menghabiskan  US $ 4 juta . Selesai dibina pada 1931 , patung Kristus Penebus tersebut setiap tahun dikunjungi hampir dua juta orang .







Jom saksikan video berikut:






0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs