Saturday, 3 June 2017

Filled Under:

Rumah Ini Sentiasa Berputar Mencari Matahari.

Di dunia seni bina diterdapat dua jenis reka bentuk rumah untuk penyesuaian iklim, pertama ada rumah untuk iklim sejuk yang direka untuk menjaga dalam suhu bilik tetap hangat. Kedua ada rumah untuk iklim panas di mana seni bina membolehkan untuk udara dan angin masuk dalam rumah agar suhu bilik tetap segar dan sejuk. 

Selama ini, para arkitek kesulitan untuk menggabungkan kedua jenis reka bentuk rumah tersebut. Namun sekarang ada rumah lipat baru yang mampu 'metamorphosize' menjadi lapan konfigurasi yang berbeza untuk menyesuaikan diri dengan keadaan bermusim, meteorologi dan bahkan astronomi.

 Luar biasa! Autobots, berubah! Rumah ini direka dengan komputer grafik yang menunjukkan konsep yang luar biasa untuk sebuah rumah yang dapat 'metamorphosize' menjadi lapan konfigurasi yang berbeza bergantung pada cuaca. Misalnya, bila musim panas datang maka satu bilik tidur menghadap ke timur dan menyaksikan matahari terbit sebagai suasana yang indah dan hangat. 

Kemudian rumah ini boleh berputar sehingga penghuni rumah terus-menerus di bawah sinar matahari, sementara tenaga utama rumah dihasilkan melalui panel solar. Rumah revolusioner ini didasarkan pada karya seorang ahli matematik awal abad 20 yang mencari cara untuk membedah persegi dan menyusun semula bahagian-bahagian menjadi sebuah segi tiga sama sisi.
 
Dinding kaca direka khusus agar membolehkan dinding dalaman untuk menjadi muka bangunan, pintu boleh menjadi tingkap, dan sebaliknya. Reka bentuk rumah yang luar biasa ini adalah idea dari arkitek bernama David Grunberg dan Daniel Woolfson yang mendirikan syarikat D * Haus untuk mengembangkan konsep rumah moden ini.
 







0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs