Wednesday, 7 June 2017

Filled Under:

Rumah Seperti Kediaman Robot.


Banyak sekali kisah fiksyen yang menceritakan gambaran kehidupan masa depan, robot selalu menjadi watak yang tidak boleh dilepaskan darinya. Pernahkan anda membayangkan rumah sebagai kediaman robot? Seorang arkitek Greg Lynn berjaya membuat reka bentuk prototaip rumah RV atau kenderaan bilik yang mempunyai model skala 1/5th dari tempat tinggal manusia sekarang.

 Kelihatan struktur bangunannya meningkatkan ruang hidup dengan memainkan pada dua paksi yang berada pada dasar robot. Rumah robot ini dibangunkan untuk mengikuti pameran primitif di masa depan Biennale Interieur 2012 di Kortrijk, Belgium. Rekabentuknya mengurangkan luas penampang dasar rumah ke permukaan lantai. Dinding dan langit-langit cukup didiami oleh seorang robot. Sistemnya kelihatan bijak, dan memberikan keselesaan dan kebebasan gerak.
 

Luas kawasan rumah ini sangat kecil sehingga dapat mengurangi dampak dari kepadatan penduduk di masa depan. Rekabentuknya membawa antusiasme dan aktivitas robot yang khas, mirip dengan mesin latihan atau bola hamster.

 Rumah robot ini memberi  lingkungan hidup sekitarnya sehingga dapat memberikan suasana nyaman pada siang hari, cuaca dan suhu dapat dingin melalui tindakan rotasi/berputar. Hunian unik ini mengusung tipologi baru, iaitu menjadi satu berdasarkan gerakan dan interaksi.












0 comments:

Post a Comment

Followers

networkblogs