Tuesday 6 June 2017

Filled Under:

Senarai Objek Seakan akan Rupa Manusia.


Apakah korang pernah melihat benda atau bangunan kemudian berfikir benda tersebut seperti bentuk wajah manusia? Fenomena psikologi ini dikenali dengan Pareidolia. Menurut wikipedia, Pareidolia adalah sebuah fenomena psikologi yang melibatkan rangsangan samar-samar dan rawak (seringkali sebuah gambar atau suara) yang dianggap penting. Contoh paling umum adalah melihat gambar binatang atau wajah-wajah di awan, lelaki di bulan dan pendengaran mesej tersembunyi di rakaman yang dimainkan secara terbalik.

Dalam artikel ini kita tidak akan membincangkan secara terperinci mengenai fenomena Pareidolia, namun kita akan menunjukkan hal yang unik dan lucu berkaitan dengan fenomena ini. Salah satu kumpulan di Flickr yang dinamakan FACES IN PLACES saling berkongsi foto-foto benda disekitar yang secara tidak sengaja mempunyai bentuk mirip wajah manusia.

Pada laman Reddit dengan subreddit yang dinamakan / r / Pareidolia kamu juga mencari hal yang sama. Selain itu kamu juga boleh mencari di Twitter dengan nama akaun @ FacesPics. Puluhan ribu foto telah dimuat naik ke laman web ini dan mereka saling berkongsi foto benda-benda yang mempunyai persamaan dengan wajah manusia. Berikut ini beberapa foto yang diambil dari ketiga sumber tersebut.



















0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers