Tuesday 19 September 2017

Filled Under:

Otot Kanggaru Ini Sado


 Haiwan khas dari benua Australia, kanggaru, di Alice Springs, mengundang perhatian banyak pihak. Kanggaru jantan bernama Roger itu mempunyai bentuk fizikal yang berotot, ototnya kekar seperti rajin berlatih di tempat kecergasan. 

Wujud kanggaru berusia 9 tahun itu tidak pelak menjadikan Roger bintang utama di dalam kurungan tersebut. Pengunjung taman nasional di Negara Bahagian Northern Territory sering menjadikan Roger objek foto. Sebagai seekor kanggaru, Roger seolah-olah sedar dengan popularitinya.

 Sesekali Roger seolah bergaya sebelum diambil foto. Misalnya meremukkan tin, hingga mempamerkan otot bisepnya yang keras. Sebuah televisyen tempatan sehingga membuat liputan aktiviti Roger, kanggaru yang luar biasa, dikutip dari Daily Mai.


Pengurus  Chris Barnes menjelaskan, berat Roger kini mencapai 89 kg dengan tinggi 2 meter. Menurutnya, Roger memang rutin dia latih beladiri. "Sehari-hari dia memang saya ajak latih tanding bela diri kickboxing.

Jadi berhati-hati, Roger boleh memukul anda sehingga tidak sedarkan diri," katanya. Barnes yakin, Roger masih boleh berkembang menjadi lebih besar. Tapi dia ragu-ragu jika Roger boleh menandingi rekod dunia, kanggaru seberat 95 kg, sekaligus terberat sepanjang masa.

 Dia bersyukur Roger masih sihat, bahkan punya tubuh berotot. Roger pertama kali dibawa ke dalam kurungan kerana induknya mati dilanggar kereta pada 2006. Kejadian itu pula yang mungkin membuat Roger tidak mesra pada para pengunjung. "Roger perlindungan pada kumpulan kanggaru betina, kalau ada pengunjung terlalu dekat ke rombongannya, maka dia sering menyerang mereka," katanya.




0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers