Tuesday 24 October 2017

Filled Under:

Bumbung Rumah Seperti Daun



Rumah daun merupakan sebuah rumah yang direka oleh arkitek dan pereka dari syarikat Mareines + Patalano Arquitetura . Rumah daun yang indah ini terletak di Angra dos Reis , kurang lebih 1 jam perjalanan dari selatan Rio de Janeiro di sebuah pantai kecil dengan air biru dan eko - pembinaan , Brazil .

 Idea untuk membuat rumah unik ini sendiri diilhamkan oleh arkitek Brazil berasal dari India . Dia membuat bumbung menyerupai daun yang berfungsi mengasingkan bangunan serta melindungi rumah indah ini dari iklim panas dan lembab Brazil . 

Bahan - bahan yang digunakan rumah inipun merupakan bahan - bahan yang semula jadi termasuk interior kayu dalam rumah . Disini , arkitek cuba untuk menyatukan antara manusia dan alam . Untuk itu , banyak ruang terbuka yang langsung berhadapan dengan alam . yang memisahkan hanyalah pitu slaid , beberapa kaca yang apabila dibuka angin akan bebas masuk kedalam bilik . 

Dari tingkat dasar ahli rumah boleh meihat pemandangan sekitar , dilantai dasar juga terdapat kolam renang yang moden yang melengkung kedalam rumah .

















0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers