Tuesday 12 December 2017

Filled Under:

Air Terjun Luar Biasa Dalam Lapangan Terbang.


Changi Airport Group baru saja merasmikan projek pembangunan Jewel Changi pada Jumaat yang lalu. Beberapa kemudahan baru yang akan dibina oleh Jewel Changi adalah Foret Valley dan Rain Vortex.

Foret Valley adalah sebuah taman dalam bilik berlantai lima bintang yang sangat luas dan dipenuhi ribuan pokok, tumbuh-tumbuhan,paku pakis, dan juga tanaman rumput rumpai. Uniknya, sebahagian besar daripada tanaman di Foret Valley adalah tanaman asli.



Selain itu, objek utama dari projek Jewel Changi adalah adanya air terjun di dalam bilik. "Objek utama tentunya Rain Vortex yang tingginya 40 meter, harapan kami ini menjadi air terjun dalam bilik tertinggi di dunia," kata Ketua Pegawai Eksekutif of Changi Airport Group, di acara Groundbreaking Jewel Changi.

Air terjun ini nantinya terletak di pusat terminal baru. Ketika diwaktu  malam , Rain Vortex akan berubah menjadi pertunjukan air terjun yang dilengkapi dengan kesan khas tata cahaya dan suara.



Sumber air Rain Vortex adalah dari pam di kolam perlindungan yang berada di tingkat bawah tanah. Namun jika hujan lebat, maka air terjun akan menggunakan air hujan sebagai sumber air.









0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers