Tuesday 25 September 2018

Filled Under:

Tradisi Pelik Perlumbaan Ayam Yang Tidak Pernah Dilihat


Barapan Ayam merupakan salah satu permainan yang telah menjadi tradisi rakyat Kabupaten Sumbawa Barat dan Sumbawa Besar. Permainan yang dilakukan dua ekor ayam ini bukan semata-mata untuk melestarikan budaya melainkan juga untuk semakin mempereratkan silaturrahim dikalangan maysarakat.

 Permainan ini sudah dilakukan secara turun temurun oleh masyarakat Sumbawa sejak dahulu kala,walaupun sekarang sudah hampir hilang.


Barapan Ayam ketika akan dimainkan, maka si pemilik akan menghiasinya dengan  'Jambo' diperbuat dari benang dan dibuat khusus untuk menghiasi ayam yang akan ikut berlumba. 

Jambo akan diikatkan pada dada ayam dan melewati bahagian bawah kemudian diikat pada punggungnya. Jambo juga berfungsi sebagai tempat untuk memasang Noga, atau alat yang terbuat dari kayu atau rotan berukuran 50-80 cm yang dipasang pada Jambo kedua ayam tadi.



Sehari sebelum perlumbaan, biasanya dua ayam akan menjalani ritual mandi khusus oleh setiap sandro dengan air beras disertai dengan mantra. Digabungkan dengan pil tradisional yang terdiri daripada tujuh jenis herba berkhasiat. Tabiat lain, pemilik ayam dijemput untuk berbual dengan ayam bertarungnya dan mengoles minyak Sumbawa di pergelangan kaki, sayap, mata ayam untuk lebih berjaga-jaga. Ayam yang menjadi juara harga melonjak kepadaribuan ringgit.




Jom saksikan video menarik ini:





0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers