Monday 18 February 2019

Filled Under:

Loji Kuasa Solar Boleh Berfungsi Dalam Waktu Malam

 Dilihat dari atas melalui udara foto nampak seperti sebuah taman permaianan raksasa yang luar biasa luas. Taman yang dipenuhi ribuan cermin simetri pekeliling berpusat pada satu titik menara di tengah. Tapi ini bukan taman  permaianan melainkan sebuah pemasangan loji kuasa solar.

Ia adalah Gemasolar Power Plant, sebuah loji kuasa solar pertama di dunia. Dengan keluasas 185 hektar tersebar lebih dari 2,600 cermin panel besar yang masing-masing berukuran 120 meter persegi.

Loji kuasa yang berada di di Fuentes de Andalucia, Sevilla, Sepanyol ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 20 Megawatt. Ia mampu memenuhi keperluan elektrik 25,000 rumah selama 24 jam.

  Cara kerjanya dengan menggunakan ribuan panel cermin cahaya matahari dipantulkan ke sebuah tangki yang mengandungi air garam nitrat. Panas matahari yang dihasilkan mencapai suhu lebih daripada 900 darjah Celsius sehingga membuat air garam mendidih. Wap air garam yang mendidih itu menggerakkan turbin wap dan mampu menghasilkan tenaga elektrik.

Menariknya, loji kuasa solar ini masih boleh bekerja meskipun dalam cuaca mendung, bahkan di malam hari pun juga masih berfungsi. Ia menyimpan tenaga yang berlebihan di sebuah bateri haba raksasa. Sehingga tanpa cahaya matahari ia masih mampu berfungsi untuk menggerakkan turbin hingga 15 jam.

Dibina oleh kerja sama dua syarikat, iaitu syarikat tenaga Abu dhabu Masdar dan syarikat teknik Sepanyol Sener, Torresol Tenaga. Pembangunannya memerlukan masa sehingga dua tahun dengan bayaran £ 260 million.

Sevilla merupakan salah satu kawasan yang paling cerah dan kaya akan cahaya matahari di Eropah. Itulah mengapa Gemasolar Power Plant itu dibina di sana.












1 comments:

Nuffnang Ads

Followers