Monday 30 March 2020

Filled Under:

Melancong Kedalam Kawah Gunung Berapi



Gunung berapi Thrihnukagigur yang terletak kira-kira 30km dari Reykjavik,  bandar Iceland, telah menjadi destinasi pelancongan , kerana ia adalah gunung berapi yang hanya dorman yang membolehkan akses tetap kepada kebuk magma. Dalam kebanyakan kes, apabila gunung berapi meletus, kebuk magma dipenuhi dengan lava yang kemudiannya menyejuk dan mengeras, menyekat pintu masuk. Tetapi di Thrihnukagigur, ia dipercayai lava yang ditegakkan melalui dinding atau hanya disalirkan kembali ke kedalaman bumi. 





Kebuk magma kekal terdedah dan utuh, membuat ini satu fenomena yang benar-benar unik untuk Thrihnukagigur.
Gunung berapi terakhir meletus kira-kira 4,000 tahun yang lalu, meninggalkan pembukaan kira-kira 4 × 4 meter dalam diameter, yang membawa kepada  gunung berapi berbentuk botol. Kebuk magma adalah kira-kira 120m mendalam dan 50x70m langkah di bawah. Satu pengendali pelancongan Iceland kini menyediakan adventurists ingin tahu peluang untuk meneroka gunung berapi purba di dalam keluar.




Sebuah kotak khas yang mampu menampung 5-6 orang dan disambungkan kepada kren diturunkan melalui pembukaan kawah. Menurun sedalam 120 meter mengambil masa kira-kira 7 hingga 8 minit. Apabila di dalam, pelawat boleh menghabiskan sehingga satu jam dalam kebuk magma itu sendiri, di mana mereka boleh melihat colourations indah di permukaan batu dan kagum dengan saiz yang sangat besar. Ruang tanah adalah bersamaan dengan hampir tiga gelanggang bola keranjang bersaiz penuh  bersebelahan antara satu sama lain.


Pelancongan  terbuka hanya semasa musim panas, memandangkan bahawa suhu purata di dalam gunung berapi sentiasa 6 ° C (43 ° F), yang boleh membuat ia agak sukar untuk melawat di musim sejuk. 







0 comments:

Post a Comment

Nuffnang Ads

Followers